vrijdag 8 juni 2018

KINDERBOEK IN WORDING

Dit zijn delen van de tekening die ik gebruikte tijdens het schrijven van 'Viltstiftbos'.




Omdat ik een verhaal wilde maken over de beleving in een kindertekening heb ik gezocht naar tekeningen die ik zelf maakte als kind. Daarna heb ik geprobeerd opnieuw zo te tekenen. Eigenlijk is dit onmogelijk natuurlijk, maar toch was het een aanknopingspunt. Ik wist al dat er een bos, een mislukt huis en een paardrijdster met twee paarden op het papier moesten komen. (Nee, ik was geen paardenmeisje).
Daarna heb aan mijn zoon, toen elf jaar, gevraagd er drie dingen bij te tekenen: een roofvogel, een ridder op een van de paarden en een busje of auto.
Hij tekende o.a. een heel klein riddertje en een ijscowagen. Deze tekening werd de basis waaruit ik vertrok. Zo is er een ijscoman in het verhaal gekomen, die later nog best belangrijk werd...

Het verhaal was eigenlijk eerst een 'oefenverhaal' het heeft heel lang in de la gelegen. (Mijn zoon is inmiddels zestien). Toen ik weer met het verhaal verder ging, heb ik het drastisch verbouwd. De bijpersoon (Tasko) is nu de hoofdpersoon geworden.

'Viltstiftbos' komt midden in de zomer(vakantie) uit bij Clavis. Met illustraties van Myriam Berenschot.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten